Hvad skal der til for at slå igennem med en webshop?

Denne artikel handler om hvordan du går fra at være lønmodtager til at være din egen herre i et webshop format. Vi kigger her på de forskellige parametre du skal have styr på inden du går i gang. For der er mange ting at have styr på. Ellers ender du som endnu en af dem der gerne ville starte deres egen webshop, men aldrig slog igennem og i stedet endte med et stort lager af diverse ting og sager og en bankkonto der ikke ser særlig heldig ud.

Produkter

Det første du skal vælge når du starter din webshop er hvilke produkter du vil have. Her skal du generelt tænke på tre ting. 1) det vigtigste er at du vælger noget med en høj dækningsbidrag. Dette er generelt svært, men hvis det hele var let var der heller ikke nogle penge at hente. 2) sørg for at du er passioneret omkring dit produkt. Det er ikke en nødvendighed, men det er klart en fordel når du tænker på at du skal bruge de næste 3-4 år af dit liv inden du sælger ud. Der er eksempelvis mange mødre der laver webshops omhandlende barnetøj 3) sørg for at produktet ikke er for commoditized. Med commoditized menes der at produktet ikke har særlige fordele og ikke er synderligt svært at lavet. Papirklips, er et godt eksempel. Et eksempel på noget der ikke er commoditized er sikkerhedssko, der er et forholdsvist svært produkt at lave.

De store bliver større

Inden vi når til den sidste vigtige ting, og måske vigtigste ting, skal vi kigge lidt på de tendenser der er i e-commerce lige pt. De store bliver nemlig større og større. Med de store menes der folk som Amazon, Ebay, Asos, Zalando etc. Disse blive større og større og får bredere og bredere udvalg, hvilket gør at de kan få lavere fragtrater og generelt levere produkter til bedre penge, og det er svært at hamle op med som mindre webshop.

Google

Hvad betyder tendenserne for dig?

Ovenstående betyder flere ting. 1) det betyder at du nu har et kæmpe problem i og med at dine kunder kan købe produktet billigere et andet sted. 2) dine konkurrenter specialiserer sig ikke længere, hvilket åbner op for en niche, nemlig din. Der er derfor god ræson i at drive en webshop med et meget snævert fokus, hvor du kan levere en helt anden kundeoplevelse end de store drenge. Dette betyder at du skal gøre meget mere ud af at være den der ved mest om den der tilbyder det bedste indhold til dine kunder. De skal så at sige have den bedste oplevelse.

De tre ovennævnte parametre er de vigtigste ift. at få succes med en webshop. Derudover skal du være vedholdende. Resultaterne kommer ikke fra dag 1. Det kræver måneder af hårdt arbejde inden du bliver profitabel.