Vækst i krisetider: Sådan vækster du din forretning under Corona-krisen

Vækst i krisetider: Sådan vækster du din forretning under Corona-krisen

Coronakrisen har ramt det danske samfund hård, herunder også Fyn, hvor mange virksomheder, særligt i Odense er lukket ned på ubestemt tid. Dog oplever de digitale forretninger kronede dage i mange brancher. Derfor vil vi i denne artikel se nærmere på, hvordan du kan skabe digital vækst i en krisetid.

1: Affiliate marketing

En af de kanaler der har oplevet den største vækst i de sidste måneder, er affiliate branchen. En affiliate er en person, der promoverer dine produkter via sit website. For hver direkte salg der skabes fra kliks fra denne persons hjemmeside, betales der en kommission som er fastsat af den enkelte virksomhed eller hjemmeside.

Affilaites bidrager derfor med masser af ekstra salg mod kommission. Sammenlignet med andre betalte marketingstrategier, så er der stort set tale om ’no-cure-no-pay’ her. Det eneste det kræver er et produktfeed samt at man opretter sig på et affilaitenetværk og tilbyder en attraktiv kommission. Det er noget du kan sætte op i dag og nyde godt af i morgen.

2: E-mail automation

En anden god kanal at arbejde med, eller at være afhængig af i krisetider, er e-mail-marketing automation. E-mail marketing har typisk den højeste konverteringsrate på tværs af alle kanaler. Men langt fra alle nyhedsbreve og automation flows er lige gode.

Et godt automationflow holder hele tiden kunderne til ilden og sørger for at de konverterer igen og igen over tid. Sammenlignet med andre kanaler er dette den klart mest profitable kanal du kan anvende i din marketingmix.

Fordelen ved denne strategi er, at den både kan have en kortsigtet effekt, men den helt store effekt kommer i takt med at du får opbygget en laaang e-mail liste. Et godt eksempel på nogle, der virkelig nyder godt af dette, er Matas.dk der har mere end 2 mio. danske e-mails i sin database.

3: Sleeknotes

En tredje løsning der kan sikre dig vækst her og nu, er at bruge Sleeknotes på din hjemmeside. Sleeknotes kan bruges til at opsamle leads på dit website på en smart og simpel måde, der ikke bidrager til en spammy eller dårlig brugeroplevelse.

Du kan opsætte adskillige Sleeknotes på de enkelte URL’er på dit website og på den måde skabe de bedste forudsætninger for at skræddersy dine budskaber. Med Sleeknotes kan relativt hurtigt øge dine konverteringsrater, og på den måde få endnu mere værdi ud af trafikken på dit website, uanset hvilken kanal det måtte komme fra.

4: Look a like målgrupper på Facebook

En fjerde mulighed du kan benytte dig af, er at bruge look a like målgrupper på Facebook. Hvis du har en e-mail-liste med tidligere kunder, så kan du via Facebook få oprettet look a like målgrupper, som kan bestå af top-1-10% af Danmarks befolkning, der ud fra dine kunders data minder mest om de kundemails du allerede ligger inde med. Jo mere niche din branche er, jo bedre vil dette virke. Hvis du som virksomheden Alfa Omega, der sælger laboratorieudstyr, anvender dette i din marketing, så kender de fleste i branchen dig nok i forvejen. Hvis der så er nogle der ikke gør endnu, så rammer du dem med garanti med denne metode. Det er overordnet en billig og meget skalerbar strategi, der bør virke næsten hver eneste gang.

5: SEO – det lange seje træk

En femte og sidste metode du kan avnede, hvis du gerne vil vende skuden i en krisetid, er at bruge flere kræfter på SEO. SEO kan stadig gå hurtigt, særligt hvis du allerede har trafik. Derudover er SEO en af de få kanaler der er gratis og på lang sigt giver den uden tvivl den højeste ROAS.

Der er altid flere søgeord man kan gå efter i sin branche, hvorfor arbejdet aldrig slutter. Hvis du vil skabe resultater hurtigt, så er det en god ide at optimere title tags og meta beskrivelser for alle søgeord der ligger på side 1, samt at gennemgå din hjemmeside for tekniske fejl og mangler.