Hoteller for afhængige af sammenligningsportaler

Hoteller for afhængige af sammenligningsportaler

Hvis du ejer et hotel, så har du en primær udfordring i et marked, der ellers er opadgående.

Der bliver afholdt flere konferencer i Danmark, Odense er i midtpunktet af det hele og konjunkturen går den rigtige vej, så flere tager på hotellet. Men flere af dine bookinger kommer også fra de store bookingportaler, der rask væk tager 15-20 % af omsætningen for de kunder, de sender afsted.

15-20 % af omsætningen er en stor del, når dine margener i forvejen er pressede af konkurrence.

Og hvad har du af muligheder? Du skal være en stor kæde for at diverse hotelsammenligninger – som denne – ikke er den nemmeste vej ind på markedet.

Klog markedsføring på internettet

En af dine muligheder er klogere online markedsføring.

Du har mulighed for at målrette forlovede, turister i Danmark, selvstændige og mange andre målgrupper med specifikke budskaber. Formålet med din detaljerede målretning er at få mere ud af dine markedsføringskroner, end hvis du bruger dem med mindre omtanke eksempelvis på bannerannoncering eller annoncering i de fysiske medier.

København lige nu helt optaget

Per skrivende stund – medio juni 2016 – er København helt optaget. Flere store konferencer falder samtidigt. Det har fået flere hoteller til at se guld, hvilket er blevet kritiseret af blandt andet Politiken. Det kan blive en udfordring for dansk turisme, hvis flere hoteller vælger at prissætte værelser til 4-5.000 kroner per nat fordi de kan i en kort periode. Manglen på værelser og den kyniske tilgang til udbud og efterspørgsel kan gøre det mindre sandsynligt, at Danmark tilkæmper sig de samme konferencer et andet år. Der er tale om stor profit på kort sigt, men til gengæld væsentlige problemer med at tiltrække de store – og mest attraktive – kunder på sigt.