God E-business, byg en stærk og effektiv hjemmeside.

God E-business, byg en stærk og effektiv hjemmeside.

top pic

Hvad er dine tanker når du skal lave en ny hjemmeside, skal der ligges meget i en hjemmeside, eller er det bare noget der lige skal klares, så du kan komme videre med arbejdet.

Personligt mener jeg at hjemmesiden er noget af det mest brugbare værktøj for en forretningsdrivende, hvis den er udført ordentligt, samtidig kan den også være et stort hul i kontoen hvis den ikke er gennemtænkt.

Hertil kommer denne lille artikel, en lille hjælp til hvordan du kan optimere din hjemmeside inden den overhovedet er sat op, som alle andre forretnings-beslutninger, så kræver en hjemmeside også en del tanker før du går i gang med at sætte den op på nettet, ellers kan den hurtigt blive en unødvendig del af din forretning.

Hvis du følger denne optimerings guide, så kan du tage første skridt til en effektiv hjemmeside.Online Marketing

Hvorfor laver du din side:

– Hvilken følelse vil du skabe hos din målgruppe.

– Præsentation af dine evner, og den besøgendes behov.

Skaber hurtigt tillid mellem brugeren og din side:

– Hvad er friktion.

– Hvordan undgår jeg friktion.

– Valg af grafisk budskab.

– Relevans.

Det er lidt af en stor mundfuld, det er jeg klar over, men et sted skal man jo starte.

Mit udgangspunkt er ikke nogen specifik type hjemmeside, men mere hvilke tanker du skal gøre dig når du skal præsentere dig selv eller din forretning på nettet.

Hvorfor laver du din side ?Social grafik

Når du bestemmer dig til at lave din hjemmeside, er det vigtigt at du har en ret klar tanke om hvad du vil med denne hjemmeside, du bør ligge en plan for hvad der er dit mål med siden, og holde dig til denne plan, mange folk laver den fejl, at de har en idé som lyder ’ Jeg skal lave en hjemmeside ’ og så går de i gang, uden at have en regulær plan med hvad målet med hjemmesiden er.

Dette resultere ofte i en side med massere af overflødig information, og massere af overflødige muligheder for brugeren, men bliver ofte også noget rod der i giver en masse friktion på siden og gør siden uoverskuelig og dermed er der mange brugere der forlader hjemmesiden allerede på forsiden.

Lav en ordentlig plan og hold dig til den !”

Hvilken følelse vil du skabe hos din målgruppe ?

Hvilket behov udfylder dit produkt hos din målgruppe, det er vigtigt at du fra start viser din målgruppe at de har et behov og at lige præcis DU kan stille det behov.

Et stort tillidsvækkende billede og en opbakkende tekst, der fortæller om brugerens behov og din forretnings evne til at stille dette behov, er en god måde til at fange brugerens opmærksomhed hurtigt og skabe den tillid hos brugeren så du kan lave en konvertering.

Præsentation af din evner, og brugerens behov.

Beslutningsprocessen hos dine brugere sker indenfor få sekunder, så det er vigtigt at du laver en tekst der harmonere med dine brugere og deres behov med det samme, der findes nogle forskellige tilgange til hvordan man kan skabe en ideologi som fanger, jeg bruger ofte Simon Sinek’s Golden Circle eller Marcus Sheridan’s You-statement som min tilgang når jeg skal finde på en kort, god og behov-dækkende tekst.

The YOU-statement

En You-statement, fortæller kort, informativt og med mindst mulig friktion om hvad firmaet kan tilbyde kunden mens You-statementen samtidig også fortæller noget om firmaet selv, også derved forstærker den forbindelse der allerede er skabt.

En video kan ses her.  (1:20 til 5:30 )

The GOLDEN circle Simon sinek

Med udgangspunkt i Simon Sinek’s Golden Circle, med udgang i 3 spørgsmål; Why, How & What. Kan vi formulere en ideologi der beskriver din forretning.

Hvorfor laver dit firma hvad de gør: Vision og Ideologi.

Hvordan laver dit firma hvad de gør: Tilgang og Process.

Hvad laver dit firma: Produkt og en mulighed for at købe.

En video kan ses her. ( 1:30 til 4:51 )

Skaber hurtigt tillid mellem brugeren og din side.

Nogle af de positive virkemidler der ofte bruges, blandt folk i marketing er en personlig tiltaleform, et vigtigt våben, det er noget virker afvæbnede, det er med til at skabe tillid hurtigere, og hvis du samtidig også har et billede af en person der afspejler dit produkts ideologi, på din forside underbygger det bare den personlige identitet for siden.

face

Et billede af et ansigt, hvor du kan se det hvide i øjnene virker for det meste rigtig godt, men pas på med at komme for tæt på, som en tommelfinger-regel er man skal kunne se det hvide i øjnene men ikke det røde.

Hvad er Friktion ?Media tree

Friktion er den Psykologiske modstand brugeren føler, når de oplever en hjemmeside med indhold der er irriterende eller forvirrende, dette kan blandt andet være for mange indtryk på en side, uoverskuelighed, eller mangel på relevans, i forhold til emnet på hjemmesiden.

Hvordan undgår jeg Friktion.

For at undgå at du mister potentielle kunder, inden de faktisk er kommet i gang med at læse din hjemmeside, så sørg for et godt førstegangs indtryk, en side der er overskuelig, en navigation der er intuitiv og med en masse god og relevant indhold, dette er nogle af det vigtigste faktorer der er med til at fastholde brugerene på din side.

Overskuelighed:

Der må ikke være for mange forstyrrende elementer på den pågældende side, og hvis du har meget information så del det op i punkter og paragraffer, så det er nemt og hurtigt at danne sig et overblik uden at skulle læse flere hundrede ord for at forstå budskabet.

Intuitiv navigation:

Det er vigtigt for de besøgende at de altid kan finde rundt på siden, derfor skal navigationen på hjemmesiden hurtig og ligetil, det er en god idé at gå ud fra at den besøgende er lidt hjælpeløs eller dovn, og derfor skal bruge meget hjælp for at navigere rundt på siden, Don’t make me think ’ er nok den mentalitet mange besøgende har på din side.

Relevans:

Hvis dit indhold er godt og relevant, så er brugerne villig til at gå langt før de tænker, at resten af hvad de forvirrende elementer, ikke er oplevelsen værd, så sørg ALTID for at have godt relevant indhold.

Valg af Grafisk budskab Screen

Som beskrevet før, så er det vigtigt at have et tillidsvækkende budskab på din side, et som harmonerer med din målgruppe, og disse brugeres behov.

Når du vælger hvordan din hjemmeside skal se ud, set fra et overordnet standpunkt, så skal du stadig have din primære målgruppes behov i tankerne, jeg tænker at 80% – 90% af temaet og budskabet skal være rettet mod den primære målgruppe, især hvis du har et niche produkt, hvis du henvender dig for bredt med dit budskab risikere du at fremmedgøre din primære målgruppe, i et forsøg på at ekspandere og der skyder du dig selv i foden. Så hold dig 80% – 90% til din primære målgruppe.

De sidste 10% – 20% af budskabet på hjemmesiden kan du bruge til at udbrede dit produkt til et bredere publikum og derved konvertere flere folk til din primære målgruppe.

Den primære Målgruppe.

Hvis du er i tvivl omkring hvem der egentligt er din primære målgruppe, så er der nogle måder du kan lave nogle profiler af disse personer og ud fra disse profiler.

Forestil dig en række personer, personligheder om du vil, giv dem navne, familie, arbejde, hobbyer og ikke mindst en grund til at bruge dit produkt, der efter skal du tænke over hvordan du vil henvende dig til denne persons behov for dit produkt, noget som vil give mening for denne person.

Gentag denne process 5 gange med vidt forskellige typer personer og derefter har du en god idé om hvem og hvordan din målgruppe tænker.

Relevans i indhold.

Hold dig til emnet, spørg dig selv hvorfor er brugerne her på hjemmesiden, lad være med at forvirre eller fornærm dem med unødvendig information eller overflødige reklamer, for irrelevante produkter, giv dem hvad de vil have og de vil være tro kunder, som måske endda vil henvise deres netværk til din side.

Indhold:

når du præsentere tekst, så sørg endelig for at det er letlæselig, del teksten op i paragraffer på ca. 3-5 linjer af gangen, hvis de er længere vil det ofte have en negativ psykologisk virkning på folk, og det gør at de sandsynligvis vil skanne eller hoppe væk fra teksten, og husk at billeder, med relevans for teksten, er en god måde at underbygge dit indhold.

Reklame:

Hvis du vælger at indsætte reklamer på din side, så hold antallet på et fornuftigt niveau, for aggressiv reklamering er kan ofte være meget stærk friktion, og med tanken ” Less is More ” så kan du nogen gange gøre en bedre forretning, end hvis din side var oversået med reklamer.

Afrunding:Keyboard hands

jeg håber dette er noget du kan bruge når du skal til at lave din hjemmeside, jeg er sikker på at noget at det er noget du vidste i forvejen, men det er ikke altid noget man har i tankerne når man endelig sider med opgaven foran sig, så bare husk disse punkter og du er godt på vej mod en tillidsvækkende hjemmeside med velovervejet indhold som målgruppen kun vil tale positivt om, og det er jo en god start.