Garn storsælger på nettet!

Garn storsælger på nettet!

At strikke og hækle har igennem mange generationer været en af de absolut mest populære hobbyer i Danmark. Selvom det oftest er en hobby, der forbindes med den ældre generation, er hele garn og strikkeindustrien været hurtigt til at følge med tiden og branchen bliver hurtigt mere og mere online-basseret.

Garn er fulgt med tiden

Selvom det at hækle og strikke ofte er noget man forbinder med den ældre generation, er selve branchen inden for få år rykket sig fra at være total-dommineret af traditionelle detailbutikker og kæder. Således er antallet af webshops der sælger garn og strikkeudstyr på få år steget betragteligt, og flere aktører har hurtigt fået opbygget både store varesortimenter og ikke mindst store overskud på bundlinjen. Iblandt de største succeser kan nævnes webportalen Rito.dk, der blev etableret i 2014.

Men også en lang række mindre webshop har igennem de senere år set dagens lys, og meget tyder på, at det er et marked, hvor der er god plads til flere aktører.

De ældre handler mere på nettet end forventet

En af de største forklaringer på den store online-efterspørgsel indenfor garn og strikkeartikler skyldes, at især mange ældre handler mere og mere på nettet. I 2016 er Danmark et af de lande i EU, hvor flest handler online. Således handler knap 40% af alle i aldersgruppen 50-65 år på nettet i løbet af en tre måneders periode. Derudover viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv, at de ældre danskere er dem der bruger flest penge, når de handler på nettet. For hver gang en yngre dansker bruger 63 kr. på nettet, bruger de 50-59-årige 118 kr. Det er især rejser og tøj og sko, der er populære blandt de ældre, hvilket giver en delvis forklaring på hvorfor garn og strikkeartikler i disse år vækster markant på nettet.

Flere og flere strikker deres eget tøj

Men på trods af at de ældre i højere grad handler på nettet skyldes den store succes også, at flere og flere vælger at sy deres eget tøj. Her peger ledende livsstilseksperter blandt andet på, at især den globale finanskrise i 2008 har gjort især de unge mere prisbevidste. Her er det især de danske mænd i alderen 18-35, der er blevet mere interesserede i at lave deres eget tøj. Som en sidste ting peges der også på at især de unge genre vil have noget unikt tøj, der udtrykker deres personlighed. Det er især garn, der er blevet populært hos mændene. De sidste års lange vintre har fået sweatere til at komme tilbage som mode fænomen. Det er især garn af typen opal som du kan se her, der er blevet populær blandt de danske mænd.

I takt med at de danske mænd er blevet mere interesserede i at strikke er der rundt omkring i Danmark opstået adskillige strikkeklubber både i storbyerne København, Aarhus og Aalborg men også i provinsen i både Jylland og på Fyn.

I de kommende år forventes der fortsat at være en høj vækst i markedet, og der forventes fortsat at komme flere online-webshops til på bekostning af nogle af de fysiske detailbutikker.