Ejendomsmæglere halter bagefter udviklingen…

Ejendomsmæglere halter bagefter udviklingen…

I dag er det nødvendigt for alle brancher at være til stede online såvel som offline – både for at kunne tilgodese publikum med forskellige præferencer, men også for at blive eksponeret bedst muligt. Mens man i dag måske kan undvære den offline tilstedeværelse, er det bydende nødvendigt, at man formår at ramme målgruppen online.

I 2016 søger forbrugeren informationer online forud for et køb eller en større investering. I forhold til reklamebudgettet kan det desuden være en fordel at bruge en større del på digitale kampagner, da man her direkte kan måle, hvad indsatsen giver af salg. I modsætning til dette, siger man om offline markedsføringskampagner, at 20% af indsatsen reelt giver 80% af resultatet, man ved bare ikke, hvilke 20 %, det er. Og hvilke 80% der er spildt arbejde og ressourcer.

Kundernes ændrede behov

De danske ejendomsmæglere halter dog bagefter med den online tilstedeværelse – godt nok har de en hjemmeside, måske endda også en tilstedeværelse på det sociale medier – men så stopper den også her. Kun et fåtal af de større ejendomsmæglervirksomheder gør noget aktivt for at lave godt og brugbart indhold til deres online platforme, der giver værdi til kunderne og leder kunderne ind på deres hjemmeside eller ned i deres butik. Det er et problem, fordi kunderne ER online.

Ejendomsmæglererhvervet er traditionelt set et offline erhverv, og selve handlen er svær at flytte online, da man ved en så stor investering skal bese varen. Desuden står ejendomsmæglerne stærk ved have eneret på at kunne lægge boliger til salg på den mest populære søgeportal, Boligsiden, der er ejet af Dansk Ejendomsmæglerforening. Her kan køberne se alle de boliger, der er til salg gennem registrerede ejendomsmæglere. Derved har de en stor konkurrencefordel overfor boligejere, der selv ønsker at sælge deres bolig, og derfor ikke har mulighed for eksponering på boligsiden.dk. Selvsalg er dog en støt stigende salgsform især blandt andelsboligejere, da boligejerne derfor ikke behøver at betale det forholdsvise store salær til ejendomsmægleren. Dette er årsagen til, at ejendomsmæglerne, for at beskytte deres produkt, ikke ønsker at give ”gratis” hjælp gennem guides, tips og råd til boligsælgende. Man kan sagtens forstå dem, men når udviklingen alligevel går den vej, kan det ikke nytte noget at stritte imod – det er bedre at tilpasse sig kundernes behov, og alligevel få en bid af kagen.

Det handler om at følge med udviklingen

En ejendomsmægler, der har forstået udviklingen er ejendomsmæglerfirmaet boligtilbolig.dk. Her udbyder man en lang række af services til boligsælgere såvel som boligkøbere. Heriblandt gode råd til, hvad du skal overveje, når du står foran at skulle sælge din ejendom, uanset om du er kunde hos firmaet eller ej. De er meget ærlige omkring fordelene og ulemperne ved selvsalg, og tilbyder desuden muligheden for et delvist selvsalg, hvor boligtilbolig.dk giver sparring omkring processen og eksponering via boligsiden.dk, men ellers lader sælger stå for processen selv. Herved får sælger en sikkerhed i forhold til salgsprocessen, men til en langt lavere pris end det normale ejendomsmæglersalær.

En undersøgelse, foretaget blandt boliga.dk’s brugere i 2013, viser, at 1 ud af 3 hælder til at sælge boligen selv, og hvis denne tendens fortsætter, vil ejendomsmæglerne i fremtiden have et meget mindre kundegrundlag blandt boligsælgere, hvis ikke de følger med udviklingen og tilbyder kunderne relevante ydelser, der imødekommer sælgernes ændrede behov og ønsker.