Digitalisering: Tre tiltag der digitaliserer din virksomhed yderligere

Digitalisering: Tre tiltag der digitaliserer din virksomhed yderligere

Digitalisering har i de sidste år fyldt rigtigt meget i medierne og i takt med Corona-krisen har gjort sit indtog i Danmark er emnet igen kommet op på toppen af mange direktørers to-do liste. Det er særligt de små og mellemstore virksomheder, der mangler at komme med på vognen. Så hvis du selv sidder i en virksomhed og tænker over, hvordan du kan igangsætte denne proces, så kommer der her tre skridt i skal overveje at tage.

1: En digital marketing strategi

Enhver digitaliseringsproces bør starte med udarbejdelsen af en digital strategi. En digital strategi skal både indeholde KPI som I gerne vil opnå samt en analyse og et budget for, hvilke digitale kanaler i bør bruge for at kunne løfte jeres forretning. Via jeres strategi vil i kunne udarbejde en mere konkret handlingsplan for, hvordan jeres omsætning og forretning kan skubbes i en mere digital retning.

I dag er konkurrencen benhård på rigtigt mange kanaler, hvorfor det kræver robuste budgetter og ikke mindst tålmodighed. Men tiden er altid nu som man siger, og derfor kan det aldrig betale sig at vente til i morgen med at gøre, hvad man skulle have gjort i dag.

2: En moderne hjemmeside

Det næste skridt for mange vil være at få lavet en ny og moderne hjemmeside eller eventuelt en ny webshop. I og med at konkurrencen er benhård online i mange brancher, er det afgørende at man har en moderne hjemmeside med de funktioner der skal til for at komme til tops i søgemaskinerne. Hvis man som webshopejer bruger et gammel og ikke-konkurrencedygtigt CMS-system, så kan man ende med at tabe kampen før den allerede er begyndt. For nogle virksomheder er der dog kun tale om at der er behov for, at der laves et nyt design, så hjemmesiden bliver moderne at møde og opleve. Et godt eksempel på en mindre virksomhed, der har fået meget ud af at lave et redesign af deres hjemmeside, er IBL-sprog, som du finder her.

3: Online-offline tracking

En mere avanceret øvelse som man kan kaste sig over som virksomhed, er at skabe samhørringhed imellem ens online- og offline-aktiviteter. Dette kan særligt gøres ved hjælp af relativt avanceret sporing hvis man arbejder med leads eller automation.

Hvis man arbejder ud fra leads og har et CRM-system er det muligt at få tilkoblet data fra ens CRM-system til ens Google analytics datasæt. På den måde kan man i op til 24 måneder tracke om et lead, der er kommet ind i ens CMS-system, har resulteret i et konkret salg og dermed kan man tilbageattribuere konkret økonomisk aktivitet til et specifikt lead. Hvis man omvendt sælger fysiske produkter, så kan man via e-mail-automation løbende sammenkæde og gruppere ens bedste kunder over tid og på den måde påvirke dem til at købe mere – både offline og online.