Danskerne handler flere fødevarer på nettet

Danskerne handler flere fødevarer på nettet

I løbet af de sidste 8 år har e-handlen i Danmark udviklet sig eksplosivt og i denne periode har især tøj og sko været de klart mest populære varer at lægge i den virtuelle indkøbskurv. Men efter længere tid ser det endelig ud til at danskerne er begyndt at handle dagligvarer på nettet.

Danskerne e-handelsvaner under stor forandring

I løbet af de sidste år har den danske e-handel hver år oplevet tocifrede årlige vækstrater hvilket betyder at værdien af den samlede e-handel i Danmark er femdoblet fra en værdi på 20 milliarder i 2008 til en forventet værdi på over 100 milliarder ved udgangen af år 2016. I samme periode har den danske e-handler skullet finde sin profil, og derfor har listen over de mest populære webshop set stor udskiftning fra år til år.

Men igennem de fleste år har det dog været tøj og sko, der har været de absolut mest populære varer at putte i den virtuelle indkøbskurv. Men efter flere år er tøjbranchen ved at være mættet, og det bliver stadig sværere at komme ind på markedet, hvilket har ført til et behov for stigende specialisering, som man kan berette om hos webshoppen Andpants.com

”Der er ingen tvivl om, at livet som tøjsælger på nettet ikke er nogen dans på roser længere. Konkurrencen bliver hele tiden skarpere fra både ind- og udland, udtaler direktøren for Andpants.com.”

I stedet for tøj ser det efter flere års venten ud til at danskerne i stigende grad begynder at handle fødevarer online. Både Bilka og Coop.dk var således at finde i en nylig top 5 over de mest populære danske webshops i 2016, ifølge en undersøgelse lavet af CupoNation, i perioden december 2015-maj 2016.

Fødevarer kan blive fremtidens foretrukne webshop

Ifølge undersøgelsen er Bilka.dk den suverænt mest populære danske webshop indtil, videre i 2016, hvor der allerede er registreret mere end 7,7 millioner besøgende. På andenpladsen finder man til sammenligning T-Hansen med 4,38 millioner besøgende. Coop.dk indtager en solid femteplads på listen med 3,94 millioner besøgende. De to webshop der adskiller de to supermarkedsgiganter er HaraldNyborg.dk og Proshop.dk med henholdsvis 4,35 og 4,16 millioner besøgende.

I 2014 var det til sammenligning boggiganten Saxo.com, der var den mest populære danske webshop

Flere eksperter har i flere år forventet, at salget af dagligvarer online ville stige og med denne seneste undersøgelse kunne det tyde på, at danskerne endelig har vænnet sig til tanken om at få sine dagligvarer leveret lige til døren, fremfor at stå i kø ved kassen. Man forventer derfor, at dagligvarebutikker kommer til at være de mest populære webshops herhjemme og det vækker glæde på flere fronter.

Et marked udenlandske webshops ikke kan komme ind på

For selvom Bilka.dk med sine 7,7 millioner brugere er den mest populære danske webshops, så er den danske e-handlen i stigende grad domineret af udenlandske webshop som Amazon og eBay, der begge topper lister en den mest besøgte webbutik herhjemme med henholdsvis 17 og 15,9 millioner besøg indtil videre i år.

Dette har i nogen tid vakt bekymring, da store summer på den måde forlader Danmark hvert år. Men i modsætning til mange andre brancher, så er dagligvaremarkedet ikke et marked, hvor de udenlandske konkurrenter kan gøre sit indtog i nær fremtid. Og med de lavere priser på nettet håber flere politikere, at det kan være med til at sænke mængden af grænsehandel og dermed gavne den danske økonomi yderligere.