Black Friday slog alle rekorder – også for e-handlen!

Black Friday levede op til forventningerne og leverede den største dankortomsætning på en enkelt dag nogensinde. Men ifølge det digitale bureau Obsidian Digital er der meget mere at komme efter hvis især servicevirksomhederne hopper med på vognen.

Black Friday skabte største dankortomsætning nogensinde 

Selvom alle beløb ikke er trukket fra danskernes dankort endnu ligger det fast at Black Friday mere end levede op til forventningerne for detailhandlen. Mange eksperter havde inden i sidste uge forventet en samlet dankortomsætning på over 2 milliarder kroner imod 1.9 milliarder kroner sidste år, hvilket gjorde at NETS kunne registrere den største dankortomsætning på en enkelt dag.

Det var særligt de traditionelle detailbutikker og webbutikkerne, der trak det tunge læs i fredags, og netbutikkerne har stadig ikke kunnet opgøre deres samlede omsætning endnu, da de endelige beløb først bliver trukket fra danskernes konti, når varerne er afsendt og derfor kan man endnu ikke opgøre den totale omsætning af Black Friday.

Hos det digitale bureau Obsidian Digital glæder man sig over denne udvikling, men fremhæver, at der stadig er meget mere at komme efter. Ifølge SEO konsulent Anne Sofie Christensen, har der været en større relativ vækst i vores nabolande.

“Selvom der er blevet sat danmarksrekord, når det kommer til dankortsomsætningen for en enkelt dag, så er har man haft større procentuel fremgang i forhold til sidste år i både Norge, Sverige og Finland, hvilket blandt andet skyldes, at mange flere servicevirksomheder er med på Black Friday i vores nabolande.

Byggebranchen fik også sin bid af kagen 

På trods af at væksten var højere i vores nabolande hæfter man sig dog ved, at byggebranchen som helhed havde en god aften på Black Friday. Det viser en gennemgang af en række salgstal for en række webshops med tilknytning til byggebranchen. Blandt andet kan man se, at danskerne har været glade for både at handle værktøj og ikke mindst vinduer, hemsetrapper og nye døre til boligen.

Og ifølge Obsidian DIgital er det slet ikke så overraskende som det kan forekomme ved første øjekast, da vinteren typisk er en lavsæson for branchen og derfor kan mange have den opfattelse af, at det er nu, man skal slå til, så man er klar til sit næste store byggeprojekt næste år.

Stadig et stort potentiale for servicevirksomheder på Black Friday 

Grunden til at man glæder sig over at byggebranchen havde en god dag på Black Friday hos Obsidian Digital skyldes først og fremmest, at det er en branche, hvor mange virksomheder stadig ikke er kommet på nettet. Dette skyldes ifølge bureauet, at mange stadig ikke er overbevist om, at der er ekstra indtjening at hente.

Men ifølge Anne Sofie Christensen kan man sagtens lukrere på Black Friday, selvom man ikke har fysiske varer på hylderne, da danskerne tilbringer væsentligt mere tid på nettet i løbet af Black Friday end normalt og derfor er der også en større chance for, at man kan få flere kunder i biksen, når man gør brug af digital markedsføring.

“Selvom man ikke har fysiske produkter på hylden er der masser af muligheder for at få ekstra kunder i forretningen efter Black Friday da den generelle internettrafik er langt højere end normalt og derudover er folk i købehumør, så der er gode muligheder for at få mere ud af både displayannoncering og Facebook retargeting på Black Friday.”

En del af en større tendens 

Hos Obsidian Digital understreger man dog, at dette billede ikke er unikt for Black Friday. Denne tendens har gjort sig gældende længe, da mange servicevirksomheder har ventet længe med at kaste sig ud i et digitaliseringseventyr selvom man hos Obsidian Digital allerede har set en lang række ‘gamle’ brancher få stor succes med digital markedsføring, herunder både advokater og revisorer som på trods af ikke at have nogle fysiske varer på hylderne har haft stor succes med at tiltrække nye kunder.

”Der er ingen tvivl om at der er masser af penge at tjene på nettet uanset hvilken slags virksomhed man er. Det har vi set både med advokater, garnbutikker og sexlegetøj så der er plads til alle på nettet. Og hvis især servicevirksomhederne opper sig, så er der ingen tvivl om at Black Friday bliver endnu vildere næste år, afslutter Anne Sofie Christensen.