3 økonomitips til dig, der gerne vil starte virksomhed på Fyn

Overvejer du at starte en ny virksomhed på Fyn? Der er mange ting, som skal overvejes inden du starter din egen virksomhed. Du skal både have styr på hvordan du kan tjene penge på din virksomhed, hvor mange penge du skal bruge til at starte samt meget andet. Vi har derfor samlet 3 økonomitips til dig der gerne vil starte egen virksomhed her.

Start med billige lokaler

Når du skal starte op med ny virksomhed er det vigtigt at have små omkostninger til at starte med, så du hurtigst muligt kan begynde at få et overskud.

Det er derfor en god idé at starte med at leje så billige lokaler som muligt. Det bedste er faktisk, hvis du til at starte med, kan sidde hjemme og arbejde, så du ikke har udgifter til lokaler. På den måde har du bedre mulighed for ikke at starte ud med et underskud.

Du kan samtidig overveje, om der er andre udgifter som du kan minimere. Jo færre udgifter du har, jo bedre mulighed har du for at få succes.

 

Invester meget af din egen tid

Når du starter din egen virksomhed, vil der uden tvivl være sindssygt meget arbejde. Måske vælger du at ansætte en medarbejder eller to til at starte med, men du vil være nødt til at investere meget af din egen tid.

Det er derfor vigtigt, at du er helt klar til at bruge al din tid på, at få den her virksomhed op at køre. Det kommer nemlig ikke af sig selv, så det er vigtigt, at du er helt klar til at bruge al den tid og ikke mindst energi som det kræver.

 

Lav forskellige budgetter

Det er alfa og omega at have budgetter, når du starter en virksomhed. Du er sikkert allerede i gang med at overveje, hvilke budgetter du skal have klar til din virksomhed. Og budgetter er enormt vigtige, når du starter din virksomhed. Budgetter er den bedste måde at få et overblik over dine penge, og det er derfor en absolut nødvendighed, når du starter virksomhed.

Det er en fordel at have forskellige budgetter for at beholde et godt overblik. Det kan fx være at lave et madbudget, et lønbudget, et budget til produktion osv.

Når du har de forskellige budgetter kan du samle nøgletallene fra de forskellige budgetter i et samlet budget og få det store overblik der.

Du kan med fordel overveje at lave dine budgetter i Excel, der er et perfekt program. Hvis du ikke selv er så skarp til Excel eller måske ikke er sikker på, at du kender alle funktionerne, kan du overveje et Excel kursus. Du kan fx finde Excel kurser på denne hjemmeside.

Læg penge til side til uforudsete udgifter

Når du laver budgetterne, er det en fordel at have penge til overs til uforudsete udgifter. Der kan komme mange udgifter, som du ikke kan forudse på forhånd og for at være klar til at kunne betale dem, er du nødt til at have lidt penge der er sat til side.

Specielt i starten, hvor det måske er lidt svært at få økonomien til at hænge sammen, er det vigtigt at have penge klar til de uforudsete udgifter.